Parkeergarage Campusplein Boelelaan

Parkeergarage Campusplein Boelelaan

Opdrachtgever: Bouwcombinatie Campusplein vof
Projectnaam: Parkeergarage Campusplein Boelelaan
Plaats: Amsterdam
Jaar uitvoering: 2014

Voor de nieuwbouw van de Vrij Universiteit te Amsterdam wordt een 3-laags ondergrondse parkeergarage gerealiseerd aan het Campusplein. Op de parkeergarage komt aan de noordoostzijde een hoogbouw van 12 verdiepingen en aan de zuidoostzijde een laagbouw van 7 verdiepingen. De parkeergarage zal tot 12 m¹ onder maaiveld worden gerealiseerd middels een bouwkuip met onderwaterbeton. De bouw van de Vrij Universiteit is aangenomen door bouwcombinatie campusplein vof, bestaande uit Boele & van Eesteren en Visser & Smit Bouw. Gebr. van ’t Hek is benaderd om de bouwkuip te gaan maken. Hierbij is Hektec betrokken geraakt om een deel van de engineering op te pakken.

De bouwkuip heeft een afmeting van ca. 110 m¹ x 80 m¹ en zal worden uitgevoerd middels damwandplanken welke trillingvrij worden aangebracht. Gezien de diepe ontgraving van de bouwkuip is er bedacht om een stempelframe toe te passen op meerdere niveaus, namelijk op NAP - 1,2 m¹ en op NAP - 3,50 m¹. Bij het toepassen van een stempelframe ligt voor deze bouwkuip dan ook de grote uitdaging. Door de grote afmetingen van de bouwkuip kunnen er geen stempelprofielen over de gehele breedte geplaatst worden. De oplossing hiervoor is gevonden door een middeneiland toe te passen welke wordt opgelegd op stalen buispalen. Het middeneiland opgebouwd uit triple HEB700 gordingen wordt in het midden gemaakt met een afmeting van ca. 50 m¹ x 30 m¹. Het middeneiland zorgt er voor dat er rondom middels stempels kan worden afgestempeld op de damwand waarbij in de hoeken schoren worden toegepast welke niet worden afgestempeld op het middeneiland.

Het stempelraam bestaat uit twee lagen waarbij ervoor is gekozen om beide frames op het middeneiland op NAP - 3,50 m¹ af te stempelen. Hierdoor is er een interactie tussen de frames en dienen de posities van de stempels exact worden bepaald. Wanneer het onderste frame gerealiseerd is en aan één zijde is voorgespannen, kan het bovenste frame worden verwijderd. In deze fase zal er een deel droog worden ontgraven, waarna het water in de bouwkuip zal worden opgezet. Er zal verder worden gewerkt vanaf pontons. Hier begint dan ook de grote uitdaging voor de bouwer, omdat er onder water tussen de stempels door gegraven zal moeten worden. Tevens dienen er GEWI-palen te worden aangebracht welke vanaf het ponton gemaakt zullen worden. Het palenplan is dan ook geheel afgestemd op de posities van de stempels. Na het aanbrengen van de GEWI-palen kan er onderwaterbeton worden aangebracht wanneer het onderwater beton is uitgehard kan de bouwkuip worden leeggepompt. Er kan begonnen worden met de bouw van de parkeergarage en wanneer de eerste twee lagen klaar zijn kan het stempelframe worden verwijderd.

Gezien de grote afmetingen van de bouwkuip ligt de uitdaging bij het realiseren van het stempelframe. Hierin is Hektec in overleg met de bouwcombinatie Campusplein vof dan ook tot een geschikt ontwerp gekomen. Verder heeft Hektec nog de engineering van de opstel plaatsten van de torenkranen uitgewerkt.

Al met al een heel mooi project met genoeg uitdagingen.